Navigatie

Doorlopend Nieuws

  • Anticipeer dit jaar op nieuwe regels oproepkrachten

    Anticipeer dit jaar op nieuwe regels oproepkrachten

    Maakt u gebruik van oproepkrachten? Dan gaat er veel voor u veranderen in 2020 door de inwerkingtreding van de ‘Wet arbeidsmarkt in balans’. Dit betekent dat u dit jaar nog in actie moet komen. Een van de maatregelen betreft namelijk de verplichting om de werknemer elke 12 maanden een aanbod te doen voor een vast aantal uren gebaseerd op het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden. U bent gehouden om dit binnen 1 maand na afloop van deze periode te doen. Voor werknemers die in 2019 al aan dit vereiste voldoen, kent de nieuwe regeling 1 maand uitstel. Concreet betekent dit dat u aan deze groep werknemers tenminste op 1 februari 2020 een aanbod moet doen. Kortom, het aantal uren in 2019 is hiervoor bepalend. Als u werkt met tijdelijke contracten, is dit uiteraard een moment om dan of nu al in 2019 te beslissen of u de arbeidsovereenkomst nog wel wilt verlengen.

  • Verzoek tijdig om teruggaaf buitenlandse btw

    Verzoek tijdig om teruggaaf buitenlandse btw

    Bent u een btw-ondernemer aan wie door ondernemers in een andere EU-lidstaat in 2018 buitenlandse btw in rekening is gebracht? Die btw kunt u terugvragen via de Belastingdienst, mits het teruggaafverzoek tijdig is ingediend. Hiervoor moet u inloggen op een speciale website. Zodra het teruggaafverzoek is ingediend, stuurt de Belastingdienst dit verzoek binnen 15 dagen door naar de belastingdienst van het EU-land waar de btw wordt teruggevraagd. Duurt dit langer, dan maakt u  mogelijk aanspraak op coulancerente. De teruggaafverzoeken moeten uiterlijk op 30 september 2019 bij de Belastingdienst zijn ingediend. Uitstel is niet mogelijk.

  • Profiteer nu al met uw tijdelijke contracten van de Wet arbeidsmarkt in balans

    Profiteer nu al met uw tijdelijke contracten van de Wet arbeidsmarkt in balans

    De nieuwe regels van de Wet arbeidsmarkt in balans hebben op 1 januari 2020 onmiddellijke werking. Dit betekent dat u nu al in actie moet komen als u bestaande tijdelijke contracten hebt die nog kunnen worden verlengd en mogelijk doorlopen na 2020. Een relevante vraag is dan wat u een medewerker aanbiedt. Dat hangt heel erg af van de duur van de vorige arbeidsovereenkomst(en). Als u in 2019 de 2 jaar overschrijdt, zal er alsnog een contract voor onbepaalde tijd ontstaan. De bestaande ketenregeling schrijft immers voor dat u maximaal 3 tijdelijke arbeidscontracten gedurende maximaal 2 jaar mag aanbieden. Maar overschrijdt u pas in 2020 de 2 jaar, dan is er niets aan de hand. Op dat moment geldt namelijk dat u gedurende 3 jaar 3 tijdelijke arbeidscontracten mag aanbieden. U kunt dus dit jaar al profijt hebben van de nieuwe wetgeving. Om te bepalen of en hoe u hiervan kunt profiteren, doet u er verstandig aan om de bestaande tijdelijke contracten te (laten) inventariseren.

     

  • Belastingdienst trekt btw-nummers in van nihil-aangevers

    Belastingdienst trekt btw-nummers in van nihil-aangevers

    Heeft u minimaal 1 jaar op uw btw-aangifte ingevuld dat u niets hebt aan te geven? U heeft dan geen btw betaald of teruggevraagd. De Belastingdienst stuurt u in dat geval een brief, waarin staat dat ervan wordt uitgegaan dat u uw onderneming hebt gestaakt en er dus geen economische activiteiten meer zijn. De Belastingdienst kondigt vervolgens aan uw btw-nummer te zullen intrekken. U moet dan mogelijk btw afdragen over de waarde van bedrijfsmiddelen die naar uw privévermogen zijn overgegaan. Heeft u uw onderneming inderdaad gestaakt, dan hoeft u in beginsel niks te doen. Staat uw onderneming ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Schrijf in dat geval uw onderneming uit via www.kvk.nl/uitschrijven. Wanneer uw onderneming niet is gestaakt, stuurt u uiterlijk 2 september 2019 een brief naar de Belastingdienst/Nihilaangiften in Heerlen met daarin de volgende gegevens:

    • het kenmerk van de brief van de Belastingdienst (btw-nummer);
    • waarom u al 1 jaar op uw btw-aangifte invult dat u niets hebt aan te geven;
    • uw telefoonnummer;
    • uw e-mailadres;
    • waarom u onder een ontheffing, vrijstelling of bijzondere regeling valt;
    • waarom u onder de KOR valt.

     

    Als de Belastingdienst uw brief tijdig heeft ontvangen, wordt uw btw-nummer niet ingetrokken voordat er met u contact is geweest.

  • Doe tijdig opgaaf van gegevens 2018 ex-ANBI’s

    Doe tijdig opgaaf van gegevens 2018 ex-ANBI’s

    Bent u bestuurder van een algemeen nut beogende instelling (ANBI)? Weet dan dat in Nederland gevestigde voormalige ANBI’s die hun status op of na 2013 hebben verloren, een jaarlijkse informatieverplichting hebben. De informatie over 2018 moet u vóór 1 september 2019 aanleveren bij de Belastingdienst. Daarvoor is het formulier Opgaaf Vermogen en schenkingen 2018 beschikbaar. De informatieplicht het verloop van het eigen vermogen van de ANBI vanaf het moment dat de ANBI-status eindigde verminderd met de uitgaven en kosten voor de goede doelen. Daarnaast moet u opgaaf doen van ontvangen donaties en schenkingen. De informatieplicht bestaat zolang het eigen vermogen van de voormalige ANBI meer bedraagt dan € 25.000. Daarbij telt niet mee het vermogen dat de voormalige ANBI na het statusverlies heeft opgebouwd, bijvoorbeeld uit ontvangen schenkingen en donaties. Als u daar niet aan voldoet, volgt een boete.

     

  • Controleer Wtl-beschikkingen 2018

    Controleer Wtl-beschikkingen 2018

    Heeft u over 2018 recht op de loonkostenvoordelen (LKV’s), het lage-inkomensvoordeel (LIV) en/of het jeugd-LIV, dan heeft u inmiddels een Wtl-beschikking ontvangen met de bedragen die aan u zijn toegekend. De Belastingdienst betaalt deze bedragen aan u uit binnen 6 weken na de datum van de beschikking, uiterlijk op 12 september 2019. U doet er verstandig aan om de beschikking binnen zes weken te (laten) controleren, zodat tijdig bezwaar kan worden gemaakt, mocht dit nodig zijn.

  • Meld arbeidsongeschiktheid bij uw pensioenfonds

    Meld arbeidsongeschiktheid bij uw pensioenfonds

    De meeste pensioenregelingen kennen een bepaling waaruit voortvloeit dat de pensioenregeling premievrij wordt voortgezet bij arbeidsongeschiktheid van de werknemer. De pensioenuitvoerder neemt dan als het ware de premiebetaling over. Maar aan deze premievrije voortzetting zijn wel voorwaarden verbonden. Een van die voorwaarden is vaak dat u als deelnemer bij het pensioenfonds moet melden dat u arbeidsongeschikt bent. Bent u arbeidsongeschikt? Zorg dan dat u dit bij uw pensioenfonds meld. Zo bent u er zeker van dat uw recht van premievrije voortzetting is veiliggesteld.

  • Vraag nu subsidie aan voor praktijk- en werkleerplaatsen

    Vraag nu subsidie aan voor praktijk- en werkleerplaatsen

    Heeft u in uw bedrijf in het studiejaar 2018/2019 een praktijk- of werkleerplaats aangeboden? U kunt dan tot uiterlijk 16 september 2019 subsidie aanvragen als tegemoetkoming in de begeleidingskosten. Deze subsidieregeling Praktijkleren is bedoeld om mensen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt en richt zich vooral op kwetsbare groepen, studenten in sectoren met een dreigend tekort aan gekwalificeerd personeel en wetenschappelijk personeel. De voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen verschillen per categorie. Het maximale subsidiebedrag is € 2.700 per gerealiseerde praktijk- of werkleerplaats.

  • Doe tijdig aangifte en betaling verhuurderheffing 2019

    Doe tijdig aangifte en betaling verhuurderheffing 2019

    Was u op 1 januari 2019 in het bezit van meer dan 50 huurwoningen met een maximale huurprijs van € 720,42? In dat geval bent u verhuurderheffing verschuldigd over een WOZ-waarde van maximaal € 270.000. Maar u bent vrijgesteld van verhuurderheffing als uw woningen Rijksmonumenten (woningen die krachtens de Erfgoedwet als zodanig zijn aangewezen) zijn? U moet de aangifte en de betaling uiterlijk 30 september 2019 hebben gedaan. Er zijn verschillende formulieren beschikbaar voor particulieren en voor ondernemers. Particuliere verhuurders doen aangifte met het formulier ‘Aangifte verhuurderheffing 2019 voor particulieren’. Daarvoor logt u in met uw DigiD op ‘Mijn Belastingdienst’. Bent u ondernemer, dan gebruikt u het formulier ‘Aangifte verhuurderheffing 2019 voor ondernemers’. U logt in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

  • Lenen voor inkomensaanvulling bij vermogen in stenen

    Lenen voor inkomensaanvulling bij vermogen in stenen

    Heeft u een bescheiden pensioen, maar bent u toch vermogend dankzij de overwaarde op uw woning? Zonder verhuisplannen is het voor u moeilijk om die overwaarde te kunnen verzilveren als aanvulling op uw inkomen. Inmiddels komen er meer producten op de markt, die het voor u toch mogelijk maken om de waarde die in uw woning zit, eruit te halen. Zo biedt het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) de Verzilverlening aan en kan er inmiddels ook bij enkele banken een (verzilver)hypotheek worden afgesloten op de overwaarde. De Verzilverlening heeft wel een nadeel: er bestaat een afhankelijkheid ten opzichte van de gemeente. Het is namelijk aan de gemeente om te bepalen of zij openstaat voor deze specifieke lening voor eigenaren van een woning. Welke hypotheekvorm het beste bij u past, hangt van uw persoonlijke situatie af. Een financieel planner kan u helpen bij het maken van een keuze.

Diensten van ADIZ

U kunt ADIZ zien als een verlengstuk van uw bedrijf. Onze dienstverlening is er volledig op gericht u te ontzorgen op alle aspecten rond administratieve en fiscale zaken. U leest hier meer over onze diensten.

Verzorgen van financiële administratie

Wilt u het verzorgen van uw financiële administratie geheel of gedeeltelijk uitbesteden? Dat kan prima bij ADIZ.

Verzorgen van salarisadministratie

De verzorging van de loonadministratie voor u als ondernemer en ook voor uw personeel is bij ADIZ in goede handen.

Doen van fiscale aangiften

Uw aangiften omzetbelasting, loonheffingen, inkomsten- en vennootschapsbelasting verzorgen wij ook.

Verzorgen financiële rapportages

Heldere rapportages over verschillende financiële indicatoren geven u inzicht in de ontwikkelingen van uw bedrijf.

Automatiseren van administraties

Wij helpen u bij het opzetten van een efficiënte automatisering van uw administratie en online boekhouding.

Begeleiden van startende ondernemers

Wilt u een eigen bedrijf starten en heeft u behoefte aan wat extra begeleiding? ADIZ is ook uw sparring partner.