Navigatie

Doorlopend Nieuws

  • Vraag vóór 1 november aanslag aan en verlaag uw box-3-grondslag

    Vraag vóór 1 november aanslag aan en verlaag uw box-3-grondslag

    Bepaalde belastingschulden verminderen niet de rendementsgrondslag van box 3. Dit kunt u omzeilen door een voorlopige aanslag aan te vragen en deze voor het einde van het jaar te betalen. Op de peildatum van box 3 (1 januari) heeft het bedrag van de aanslag zo toch de box-3-grondslag verminderd. Maar deze vlieger gaat niet op als de inspecteur de aanslag niet tijdig oplegt, waardoor u niet voor het einde van het jaar kunt betalen. Dat vindt de staatssecretaris niet rechtvaardig. Hij keurt daarom goed dat als u vóór 1 november van het jaar schriftelijk om een (nadere) voorlopige aanslag hebt verzocht, de desbetreffende belastingschuld al per 1 januari van het volgende jaar (peildatum) als betaald wordt beschouwd bij de berekening van de box-3-grondslag. Dus ook als u de aanslag nog niet heeft betaald.

     

  • Vraag vóór 1 november a.s. eHerkenning aan!

    Vraag vóór 1 november a.s. eHerkenning aan!

    Vanaf 1 november a.s. wordt u verplicht om door middel van eHerkenning in te loggen in het werkgeversportaal bij het UWV. Dankzij eHerkenning kunt u veilig inloggen bij ruim 400 overheidsinstanties met één inlogmiddel. Daarmee is eHerkenning de DigiD voor bedrijven. Vanaf 2019 zijn steeds meer overheidsinstanties verplicht om eHerkenning te gebruiken. U kunt eHerkenning aanvragen bij door de overheid erkende leveranciers. Maar doe het wel snel, want de tijd dringt om dit nog tijdig te regelen.

    Een andere optie is dat u uw adviseur machtigt om van de ketenmachtiging gebruik te maken. Uw adviseur mag dan namens u een online dienst regelen met eHerkenning. U hoeft dan niet zelf een eHerkenningsmiddel aan te vragen.

     

  • Nieuw btw-identificatienummer en handel in de EU

    Nieuw btw-identificatienummer en handel in de EU

    Drijft u ook handel in de Europese Unie? In dat geval is het nieuwe identificatienummer vanaf 1 januari 2020 te verifiëren in het uitwisselingssysteem voor btw-informatie (VIES). Dit is met name van belang voor de btw-teruggaaf uit andere EU-lidstaten. Hoe werkt dit?

    Voor de btw-teruggaaf uit andere EU-landen blijft u (of uw adviseur) inloggen met uw huidige gebruikersnaam op het portaal op belastingdienst.nl/eubtw. Uw huidige gebruikersnaam is uw omzetbelastingnummer met daarvoor ‘NL’. De Belastingdienst geeft uw nieuwe btw-id door aan de EU-belastingdiensten, waarbij u verzoekt om btw-teruggaaf.

  • Nieuw btw-identificatienummer

    Nieuw btw-identificatienummer

    Vanaf vandaag stuurt de Belastingdienst eenmanszaken het nieuwe btw-identificatienummer (het btw-id) toe, dat vanaf 1 januari 2020 geldig is. Het is een persoonlijk, uniek nummer dat net als het huidige nummer bestaat uit: NL – negen cijfers – B – twee cijfers. Dit nummer vervangt het bestaande id-nummer, maar dan zonder dat daarin het burgerservicenummer (BSN) is verwerkt. Daardoor is het id-nummer minder gevoelig voor identiteitsfraude. Het nieuwe id-nummer moet u volgend jaar gebruiken voor al uw contacten met klanten en leveranciers. Zorg dat u uw facturen, website en andere communicatiemiddelen tijdig aanpast, zodat u vanaf 1 januari a.s. het nieuwe btw-id kunt gebruiken. Ook is het van belang dat u het nieuwe id-nummer doorgeeft aan uw adviseur, zodat hij/zij dit kan aanpassen in zijn/haar software en administratie.

  • Inventariseer tijdelijke contracten

    Inventariseer tijdelijke contracten

    De nieuwe regels van de Wet arbeidsmarkt in balans hebben op 1 januari 2020 onmiddellijke werking. Dit heeft met name gevolgen voor bestaande tijdelijke contracten die u nog kunt verlengen en mogelijk doorlopen na 2020. Want wat moet u deze medewerkers aanbieden? Dat hangt heel erg af van de duur van de vorige arbeidsovereenkomst(en). Als u in 2019 de 2 jaar overschrijdt, zal er alsnog een contract voor onbepaalde tijd ontstaan. De bestaande ketenregeling schrijft immers voor dat u maximaal 3 tijdelijke arbeidscontracten gedurende maximaal 2 jaar mag aanbieden. Maar overschrijdt u pas in 2020 de 2 jaar, dan is er niets aan de hand. Op dat moment geldt namelijk dat u gedurende 3 jaar 3 tijdelijke arbeidscontracten mag aanbieden. U kunt dus dit jaar al profijt hebben van de nieuwe wetgeving. Om te bepalen of dat zo is, doet u er verstandig aan om de bestaande tijdelijke contracten te (laten) inventariseren.

  • Maximale uurprijzen kinderopvang in 2020 omhoog

    Maximale uurprijzen kinderopvang in 2020 omhoog

    In 2020 gaan de maximale uurprijzen omhoog waarvoor u kinderopvangtoeslag kunt ontvangen. De maximale uurprijs voor dagopvang wordt € 8,17 (in 2019: € 8,02), voor buitenschoolse opvang € 7,02 (in 2019: € 6,89) en voor gastouderopvang € 6,27 (in 2019: € 6,15). Per kind kunt u voor maximaal 230 uur per maand kinderopvangtoeslag krijgen. Ook het toetsingsinkomen wordt verhoogd. Vanaf een inkomen van € 126.832 (in 2019: € 123.920) ontvangt u 33,3% van de opvangkosten voor het eerste kind. Dit percentage loopt bij een lager toetsingsinkomen op tot 96% bij een inkomen van € 25.188 of minder.

  • Minder en later verlaging Vpb-tarieven

    Minder en later verlaging Vpb-tarieven

    De tarieven van de vennootschapsbelasting (Vpb) gaan minder snel en later omlaag dan vorig jaar bij de Belastingplannen was besloten. Het 20%-tarief voor belastbare winst tot € 200.000 gaat volgend jaar wel naar 16,5% (en in 2021 naar 15%), maar het 25%-tarief voor belastbare winst boven € 200.000 gaat niet volgend jaar maar pas in 2021 omlaag. Bovendien gaat dit tarief dan niet naar 20,5% maar naar 21,7%. Desondanks blijft het interessant om winst uit te stellen. Dat kan bijvoorbeeld door het vormen van een voorziening groot onderhoud of een garantievoorziening.

  • Verhoging vrije ruimte en andere maatregelen in de werkkostenregeling

    Verhoging vrije ruimte en andere maatregelen in de werkkostenregeling

    De vrije ruimte wordt volgend jaar verruimd. U berekent de vrije ruimte dan als volgt: 1,7% van de loonsom tot € 400.000 plus 1,2% van de resterende loonsom. Door deze maatregel heeft u maximaal € 2.000 meer vrije ruimte. Daarnaast komt er een gerichte vrijstelling voor vergoedingen voor de kosten van Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG). Maar er is meer. Er wordt namelijk ook voorgesteld om u meer tijd te geven om vast te stellen of u boven de vrije ruimte uitkomt. Als u eindheffing moet betalen, moet dit uiterlijk plaatsvinden bij de aangifte over het eerste loontijdvak. Vanaf 2020 mag dat ook bij de aangifte over het tweede loontijdvak.

  • Verhoging bijtelling elektrische auto’s vanaf 2020

    Verhoging bijtelling elektrische auto’s vanaf 2020

    De bijtelling voor het privégebruik van een nieuwe elektrische auto’s van de zaak wordt in 2020 verhoogd van 4% naar 8%. Deze bijtelling wordt volgend jaar berekend over de eerste € 45.000 van de catalogusprijs van de auto. Is de catalogusprijs hoger dan geldt voor het meerdere een bijtellingspercentage van 22%. Nu is dat nog 4% bijtelling over de eerste € 50.000 en 22% over het meerdere. Er geldt wel een overgangsregeling, waardoor u vanaf de eerste tenaamstelling nog 60 maanden de bestaande bijtelling mag hanteren.

    Het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s wordt in 2021 verder verhoogd tot 12%. In 2022 tot met 2024 bedraagt de bijtelling 16% en in 2025 17%. De catalogusprijs van een nieuwe elektrische auto waarop deze percentages moeten worden toegepast, is in de periode 2021 tot met 2025 vastgesteld op € 40.000. Is de catalogusprijs hoger dan geldt voor het meerdere weer een bijtellingspercentage van 22%. Met ingang van 2026 bedraagt de bijtelling van de elektrische auto 22% over de hele catalogusprijs, gelijk aan die van gewone auto’s.

    Let op: rijdt u in een auto op waterstof dan geldt de splitsing in het bijtellingspercentage niet voor u.

  • Minder zelfstandigenaftrek

    Minder zelfstandigenaftrek

    Een van de maatregelen die op Prinsjesdag is bekendgemaakt is dat de zelfstandigenaftrek (nu maximaal € 7.280) in 8 stappen van € 250 per jaar en 1 stap van € 280 wordt verlaagd, zodat deze aftrek uiteindelijk € 5.000 bedraagt in 2028. In 2020 bedraagt de zelfstandigenaftrek dus maximaal € 7.030. U komt in beginsel voor deze aftrek in aanmerking als u:

    • jonger bent dan de AOW-gerechtigde leeftijd én
    • tenminste 1.225 uren én
    • 50% van uw totale arbeidstijd aan werkzaamheden voor uw onderneming besteedt.

     

    Heeft u aan het begin van het kalenderjaar de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt en voldoet u aan het urencriterium, dan heeft u recht op 50% van de aftrek.

Diensten van ADIZ

U kunt ADIZ zien als een verlengstuk van uw bedrijf. Onze dienstverlening is er volledig op gericht u te ontzorgen op alle aspecten rond administratieve en fiscale zaken. U leest hier meer over onze diensten.

Verzorgen van financiële administratie

Wilt u het verzorgen van uw financiële administratie geheel of gedeeltelijk uitbesteden? Dat kan prima bij ADIZ.

Verzorgen van salarisadministratie

De verzorging van de loonadministratie voor u als ondernemer en ook voor uw personeel is bij ADIZ in goede handen.

Doen van fiscale aangiften

Uw aangiften omzetbelasting, loonheffingen, inkomsten- en vennootschapsbelasting verzorgen wij ook.

Verzorgen financiële rapportages

Heldere rapportages over verschillende financiële indicatoren geven u inzicht in de ontwikkelingen van uw bedrijf.

Automatiseren van administraties

Wij helpen u bij het opzetten van een efficiënte automatisering van uw administratie en online boekhouding.

Begeleiden van startende ondernemers

Wilt u een eigen bedrijf starten en heeft u behoefte aan wat extra begeleiding? ADIZ is ook uw sparring partner.