Navigatie

Doorlopend Nieuws

  • Laat uw WOZ-beschikking controleren

    Laat uw WOZ-beschikking controleren

    Binnenkort valt de WOZ-beschikking weer op uw (digitale) deurmat. Deze WOZ-beschikking betreft de waarde van de woning of het gebouw per 1 januari 2018. Het verdient aanbeveling deze beschikking te (laten) controleren, want hoewel de woningmarkt weer is aangetrokken, profiteert niet iedere huizenbezitter van dit herstel. De WOZ-beschikking is niet alleen relevant voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor andere belastingen, zoals bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en de schenk-  en erfbelasting.

     Op tijd bezwaar maken
    Bent u het niet eens met de vastgestelde waarde in de WOZ-beschikking, dan moet u binnen 6 weken na de dagtekening van de beschikking daartegen bezwaar aantekenen bij uw gemeente. U kunt geen bezwaar aantekenen bij de Belastingdienst! Is de hiervoor genoemde 6-wekentermijn verstreken en heeft u geen bezwaar gemaakt? Dan zit u dus aan de vastgestelde waarde vast voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor de andere belastingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoogte van het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting.

     

  • Anoniementarief bij ontbreken buitenlands adres

    Anoniementarief bij ontbreken buitenlands adres

    Van werknemers die geen inwoner zijn van Nederland mag u in de aangifte Loonheffingen niet het tijdelijke Nederlandse verblijfsadres (bijvoorbeeld een vakantiewoning) opnemen. U moet het buitenlandse adres vermelden. Is dat niet bekend, dan past u het anoniementarief toe. Aan de hand van de feiten en omstandigheden bepaalt u van welk land een werknemer inwoner is. Als zijn/haar sociale en economische leven zich hier afspeelt, is dat Nederland. Woont het gezin in het buitenland, gaan zijn/haar kinderen daar naar school, worden er daar bankrekeningen aangehouden en wordt daar ook regelmatig naartoe gereisd? In dat geval is hij of zij geen inwoner van Nederland. U neemt dan het buitenlandse adres op in de loonadministratie.

    Tip
    Vraag de werknemer bij twijfel om een woonplaatsverklaring. Deze kan worden aangevraagd bij het belastingkantoor (mogelijk in het buitenland) waaronder de werknemer valt.

  • Hogere vrije ruimte voor kleine werkgevers

    Hogere vrije ruimte voor kleine werkgevers

    Er komt vanaf 1 januari 2020 een tweeschijvenstelsel in de berekening van de vrije ruimte. De vrije ruimte wordt dan berekend als 1,7% van de loonsom tot € 400.000 plus 1,2% van de resterende loonsom. Daarnaast hoeft u een vergoeding voor een verklaring omtrent gedrag (VOG) niet meer ten laste van de vrije ruimte te brengen. Nu tellen die vergoedingen nog wel mee voor de vrije ruimte. Dit leidt tot veel onbegrip bij werkgevers, omdat een VOG vaak wettelijk verplicht is en niet tot een voordeel leidt voor de werknemer. De wijzigingen zijn een gevolg van een evaluatie van de werkkostenregeling. Hierbij is er overleg geweest met ondernemers, brancheorganisaties en intermediairs.

     

    Hoe pakt de verruiming uit?

    We geven hierna enkele  voorbeelden van hoe deze verruiming van de werkkostenregeling concreet uitpakt.

    Loonsom (€) Vrije ruimte voor de maatregel (€) Vrije ruimte na de maatregel (€) Verruiming als bedrag (€) Verruiming als percentage
    200.000 2.400 3.400 1.000 42%
    400.000 4.800 6.800 2.000 42%
    800.000 9.600 11.600 2.000 21%
    4.000.000 48.000 50.000 2.000 4%
  • Loonheffingennummer weer zelf aanvragen

    Loonheffingennummer weer zelf aanvragen

    Nieuwe bv’s met een natuurlijke persoon als aandeelhouder, moeten sinds 1 januari 2019 weer zelf een loonheffingennummer aanvragen. Sinds april 2018 verstrekte de Belastingdienst dit nummer automatisch, maar deze werkwijze is per 1 januari jl. al weer gewijzigd. U wordt als DGA aangemerkt als werknemer van uw bv. De bv moet u ten minste een gebruikelijk loon betalen, waarop zij ook loonheffingen moet inhouden en waarvoor zij loonaangifte moet doen. Ook als u verder geen personeel in dienst heeft, moet u dus een loonheffingennummer hebben. U kunt het nummer aanvragen met het formulier Melding Loonheffingen (aanmelding werkgever). De Belastingdienst verstrekt het nummer binnen vijf werkdagen na de aanmelding. Uw bv krijgt ook een aangiftebrief, waarin staat over welke tijdvakken zij loonaangifte moet doen.

  • Laat uw WOZ-beschikking controleren

    Laat uw WOZ-beschikking controleren

    Binnenkort valt de WOZ-beschikking weer op uw (digitale) deurmat. Deze WOZ-beschikking betreft de waarde van de woning of het gebouw per 1 januari 2018. Het verdient aanbeveling deze beschikking te (laten) controleren, want hoewel de woningmarkt weer is aangetrokken, profiteert niet iedere huizenbezitter van dit herstel. De WOZ-beschikking is niet alleen relevant voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor andere belastingen, zoals bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en de schenk-  en erfbelasting.

    Bent u het niet eens met de vastgestelde waarde in de WOZ-beschikking, dan moet u binnen 6 weken na de dagtekening van de beschikking daartegen bezwaar aantekenen bij uw gemeente. U kunt geen bezwaar aantekenen bij de Belastingdienst! Is de hiervoor genoemde 6-wekentermijn verstreken en heeft u geen bezwaar gemaakt? U zit dan dus aan de vastgestelde waarde vast voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor de andere belastingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoogte van het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting.

  • Pas anoniementarief toe bij ontbreken buitenlands adres

    Pas anoniementarief toe bij ontbreken buitenlands adres

    Van werknemers die geen inwoner zijn van Nederland mag u in de aangifte Loonheffingen

    niet het tijdelijke Nederlandse verblijfsadres (bijvoorbeeld een vakantiewoning) opnemen. U moet het buitenlandse adres vermelden. Is dat niet bekend, dan past u het anoniementarief toe. Aan de hand van de feiten en omstandigheden bepaalt u van welk land een werknemer inwoner is. Als zijn/haar sociale en economische leven zich hier afspeelt, is dat Nederland. Woont het gezin in het buitenland, gaan zijn/haar kinderen daar naar school, worden er daar bankrekeningen aangehouden en wordt daar ook regelmatig naartoe gereisd? In dat geval is hij of zij geen inwoner van Nederland. U neemt dan het buitenlandse adres op in de loonadministratie.

    Vraag de werknemer bij twijfel om een woonplaatsverklaring. Deze kan worden aangevraagd bij het belastingkantoor (mogelijk in het buitenland) waaronder de werknemer valt.

  • Alsnog aftrek betaalde lijfrentepremie alleen als u dit kunt aantonen

    Alsnog aftrek betaalde lijfrentepremie alleen als u dit kunt aantonen

    U heeft het mogelijk zelf al eens bij de hand gehad; u bent vergeten om de door u betaalde lijfrentepremie in de aangifte inkomstenbelasting af te trekken. Niet getreurd, er is dan toch nog zoiets als de saldomethode waarvan u gebruik kunt maken. Deze methode houdt in dat een deel van de toekomstige uitkeringen onbelast blijft. Van belang is wel dat u moet kunnen aantonen dat de lijfrentepremie is betaald én niet is afgetrokken. De lijn in de rechtspraak is hier vrij hard. Kunt u de premiebetaling niet bewijzen? In dat geval wordt uw verzoek tot toepassing van de saldomethode geweigerd. Het is daarom verstandig om oude aangiftes en betalingsbewijzen zorgvuldig te bewaren.

  • Brexit: vraag btw-verlegging aan bij import

    Brexit: vraag btw-verlegging aan bij import

    Heeft u als MKB-ondernemer die goederen importeert uit het Verenigd Koninkrijk een brief van de Belastingdienst ontvangen, waarin u wordt geattendeerd op de mogelijkheid om alvast een artikel 23-vergunning aan te vragen. Die vergunning kan worden gebruikt bij import uit een niet-EU-land. De btw op de geïmporteerde goederen hoeft u dan niet bij de inklaring aan de douane te betalen, maar wordt verlegd naar uw btw-aangifte. In dezelfde aangifte kunt u de btw als voorbelasting in aftrek brengen, mits u de goederen voor btw-belaste prestaties gebruikt. Zo voorkomt u dat u na de Brexit elke keer bij import van goederen invoer-btw moet betalen. Als de aanvraag nog voor 1 februari 2019 wordt gedaan, zal de Belastingdienst nog vóór 29 maart 2019 (de Brexitdatum) reageren.

    Ook handig is het brexitloket met onder meer de brexitscan om na te gaan welke gevolgen de brexit heeft voor uw bedrijf.

  • Jaaraangifte btw blijft

    Jaaraangifte btw blijft

    Het plan om de jaaraangifte af te schaffen voor ondernemers die gebruikmaken van de kleineondernemersregeling en hen te verplichten om voortaan kwartaalaangifte te doen, gaat niet door. Tijdens de behandeling van de Belastingplannen 2019 in de Tweede Kamer is de regering verzocht om de jaaraangifte te handhaven voor kleine ondernemers/natuurlijke personen en voor samenwerkingsverbanden met uitsluitend natuurlijke personen. Viermaal per jaar btw-aangifte doen in plaats van eenmaal vormt een te zware administratieve belasting. De regering heeft toegezegd aan dit verzoek tegemoet te komen.

  • Laatste jaar pensioen afkopen met korting

    Laatste jaar pensioen afkopen met korting

    In 2017 is er een einde gekomen aan de pensioenopbouw in eigen beheer. U kreeg tot eind 2019 drie mogelijkheden voor de bestaande pensioenaanspraken. Een van die mogelijkheden is afkoop van al uw bestaande pensioenaanspraken met een korting. Een gedeeltelijke afkoop is niet mogelijk. Kiest u er dit jaar voor om uw pensioenaanspraken af te kopen, dan ontvangt u een bedrag ineens in plaats van jaarlijkse uitkeringen vanaf uw pensioendatum. Over dit bedrag ineens moet u belasting betalen, maar u krijgt een korting van 19,5%. Dit is het laatste jaar waarin uw pensioen in eigen beheer met korting kan worden afgekocht.

     

    Let op
    U hoeft geen revisierente te betalen, maar uw bv moet wel loonbelasting inhouden en afdragen.

Diensten van ADIZ

U kunt ADIZ zien als een verlengstuk van uw bedrijf. Onze dienstverlening is er volledig op gericht u te ontzorgen op alle aspecten rond administratieve en fiscale zaken. U leest hier meer over onze diensten.

Verzorgen van financiële administratie

Wilt u het verzorgen van uw financiële administratie geheel of gedeeltelijk uitbesteden? Dat kan prima bij ADIZ.

Verzorgen van salarisadministratie

De verzorging van de loonadministratie voor u als ondernemer en ook voor uw personeel is bij ADIZ in goede handen.

Doen van fiscale aangiften

Uw aangiften omzetbelasting, loonheffingen, inkomsten- en vennootschapsbelasting verzorgen wij ook.

Verzorgen financiële rapportages

Heldere rapportages over verschillende financiële indicatoren geven u inzicht in de ontwikkelingen van uw bedrijf.

Automatiseren van administraties

Wij helpen u bij het opzetten van een efficiënte automatisering van uw administratie en online boekhouding.

Begeleiden van startende ondernemers

Wilt u een eigen bedrijf starten en heeft u behoefte aan wat extra begeleiding? ADIZ is ook uw sparring partner.