Navigatie

Doorlopend Nieuws

  • Vaste reiskostenvergoeding in coronatijd

    Vaste reiskostenvergoeding in coronatijd

    Voor veel werknemers leiden de maatregelen rondom de coronacrisis tot een veranderd reispatroon. Dat kan ertoe leiden dat u als werkgever de vaste reiskostenvergoeding moet aanpassen of geheel of gedeeltelijk tot het loon moet rekenen. Het kabinet heeft voor het jaar 2020 goedgekeurd dat een werkgever voor een vaste reiskostenvergoeding geen gevolgen verbindt aan een wijziging in het reispatroon van een werknemer. U als werkgever kan deze goedkeuring ook toepassen voor een vaste reiskostenvergoeding met nacalculatie. Dit betekent dat u als werkgever voor deze periode mag blijven uitgaan van de aangenomen feiten waar de vergoeding op gebaseerd is.

  • Ledenparlement FNV stemt in met pensioenakkoord

    Ledenparlement FNV stemt in met pensioenakkoord

    Het heeft wat voeten in de aarde gehad; maar op 19 juni jongstleden zijn de grote lijnen van het pensioenakkoord bekendgemaakt. Het is de bedoeling dat alle pensioenregelingen in Nederland met ingang van 2026 zijn omgezet in een beschikbarepremieregeling. Het premiepercentage dat binnen die beschikbare premieregeling gaat gelden, is voor iedere werknemer – ongeacht uw leeftijd – hetzelfde. Werkgevers die nu bij een verzekeringsmaatschappij een beschikbarepremieregeling hebben afgesloten met een stijgende premie, mogen deze regeling blijven voortzetten voor de bestaande deelnemers. Het ledenparlement van de FNV heeft onlangs  ingestemd met het bereikte akkoord. Het feit dat er nu een akkoord is, betekent nog niet dat daarmee ook alle discussiepunten zijn opgelost. Met name de vraag hoe omgegaan moet worden met de door u reeds opgebouwde rechten, is nog niet beantwoord.

  • Aanvraagformulier Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) beschikbaar

    Aanvraagformulier Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) beschikbaar

    Sinds deze week kan de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) worden aangevraagd. De TVL is de opvolger van de TOGS. De TVL betreft een tijdelijke subsidieregeling om getroffen MKB-ondernemingen in staat te stellen hun vaste lasten in de maanden juni tot en met september 2020 te betalen. De subsidie bedraagt maximaal € 50.000, maar is ook afhankelijk van de hoogte van uw omzet, het omzetverlies en de ratio tussen de vaste kosten en de omzet van een gemiddeld bedrijf in de sector waartoe uw onderneming behoort. De subsidie kunt u vanaf 30 juni, 12:00 uur tot en met 30 oktober 2020, 17:00 uur aanvragen. De voorwaarden voor deze regeling kunt u terugvinden op rvo.nl .

     

  • Op Prinsjesdag wordt een nieuw plan voor box 3 gepresenteerd

    Op Prinsjesdag wordt een nieuw plan voor box 3 gepresenteerd

    De vorige staatssecretaris van Financiën had september vorig jaar de contouren van een aanpassing in box 3 gepresenteerd. Die aanpassing hield ruwweg in dat spaargeld over de eerste € 400.000 per partner niet meer belast zou zijn in box 3. Dit voorstel ging vooral ten koste van kleine beleggers waarvan het vermogen in box 3 maar voor een klein deel uit spaargeld bestaat.  Deze kleine beleggers werden in het plan geacht een rendement van 5,33% te halen. Dit zou er toe kunnen leiden dat u zich gedwongen voelt in zeer risicovolle beleggingen te stappen. Het kabinet vindt dit ongewenst. Er zal nader onderzoek worden gedaan welke mogelijkheden er op de langere termijn mogelijk zijn, zoals onder andere het belasten van het reële rendement. Om de spaarders en de kleine beleggers voor de korte termijn tegemoet te komen, wordt nu gekeken naar aanpassingen binnen het huidige stelsel. Er wordt gestreefd om op Prinsjesdag een concreet voorstel aan te bieden aan de Tweede Kamer. De verwachting is dat het heffingsvrij vermogen zal worden verhoogd.

  • Voor vorming fiscale coronareserve geldt geen zwaardere bewijslast

    Voor vorming fiscale coronareserve geldt geen zwaardere bewijslast

    Verwacht uw bv dit jaar een verlies vanwege de coronacrisis? Dan mag u in de aangifte Vpb 2019 een zogenoemde fiscale coronareserve vormen. De dotatie aan deze reserve mag niet hoger zijn dan het te verwachten ‘coronagerelateerd verlies’ in het boekjaar 2020. De dotatie bedraagt echter maximaal de winst over het boekjaar 2019, zonder rekening te houden met de coronareserve. Deze reserve wordt in het boekjaar 2020 weer volledig in de winst opgenomen. Vanzelfsprekend kan het door u te verwachten ‘coronagerelateerd verlies’ slechts een schatting zijn. Staatssecretaris Vijlbrief heeft onlangs aangegeven dat een (achteraf te constateren) te hoge inschatting van de coronareserve niet leidt tot een onjuiste aangifte. Over het jaar 2019 vindt er dan ook geen correctie plaats. De coronareserve valt weer vrij in de winst van het boekjaar 2020. Was uw schatting te hoog, dan zal uw BV over 2020 meer vennootschapsbelasting verschuldigd zijn. Was uw schatting te laag, dan leidt dit tot een extra verlies in 2020. Dit verlies kan dan weer middels carry-back worden verrekend met de winst over 2019.

  • Vanaf 29 juni formulier aanvraag verlenging bijzonder uitstel van betaling beschikbaar

    Vanaf 29 juni formulier aanvraag verlenging bijzonder uitstel van betaling beschikbaar

    De Belastingdienst stelt aanstaande maandag, 29 juni, een online formulier beschikbaar voor het aanvragen van verlenging van het bijzonder uitstel van betaling. Dat is ook wenselijk, want de eerste termijn van drie maanden van het bijzonder uitstel van betaling voor diverse belastingen vanwege de corona-uitbraak begint nu te verstrijken. Heeft u langer behoefte aan uitstel van betaling, dan kunt u dit aanvragen met het nieuwe formulier hiervoor. Wilt u bijzonder uitstel van betaling aanvragen voor een belastingbedrag boven de € 20.000? In dat geval is het noodzakelijk dat u een verklaring van een derde-deskundige én een liquiditeitsprognose meestuurt bij de aanvraag van de verlenging.

  • Deadline nadert voor veiligstellen lage WW-premie

    Deadline nadert voor veiligstellen lage WW-premie

    Sinds 1 januari 2020 wordt de hoogte van de WW-premie bepaald door de aard van het arbeidscontract. U betaalt de lage premie (2,94%) bij een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, die geen oproepovereenkomst is. In de andere gevallen betaalt u de hoge premie (7,94%). U mag de lage premie toepassen, als u de schriftelijke contracten voor werknemers die voor onbepaalde tijd in dienst zijn, bij de loonadministratie bewaart. U mag hiervoor ook een aanvulling in de loonadministratie opnemen, waaruit blijkt dat sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd die geen oproepovereenkomst is. Deze aanvulling moet ondertekend zijn door u en uw werknemer. Voor arbeidsovereenkomsten van werknemers die voor 1 januari jl. al bij u voor onbepaalde tijd in dienst waren, is – in verband met de coronacrisis – uitstel verleend om hieraan te voldoen. Dit uitstel eindigt op 1 juli 2020. Voldoet u dan niet aan alle voorwaarden, maar wordt de arbeidsovereenkomst daarna wel voortgezet, dan bent u met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020 alsnog de hoge WW-premie verschuldigd!

  • Betaal vóór 1 juli 2020 de lijfrentepremie bij omzetting oudedagsreserve voor aftrek in 2019

    Betaal vóór 1 juli 2020 de lijfrentepremie bij omzetting oudedagsreserve voor aftrek in 2019

    Wil u uw oudedagsreserve omzetten in een lijfrente bij een bank of verzekeraar en de lijfrentepremie nog in uw IB-aangifte 2019 in aftrek brengen? Zorg er dan voor dat u de premie op tijd betaalt. De lijfrentepremie is alleen nog aftrekbaar in 2019 als u de premie uiterlijk betaalt vóór 1 juli 2020. U mag in het jaar van staking nog wel toevoegen aan de oudedagsreserve, maar dit bedrag moet u dan wel mede gebruiken voor een lijfrente. Ook aan de overige voorwaarden voor toevoeging aan de oudedagsreserve moet u hebben voldaan. Met de vorming van de oudedagsreserve kan u de winst jaarlijks afromen, zonder dat u werkelijk een uitgave doet. Het is eigenlijk niet meer dan een papieren reserve in de vorm van een aftrekpost. U bouwt dus niet werkelijk een oudedagsvoorziening op! Maar als u uw onderneming staakt, wordt de oudedagsreserve wel bij uw winst geteld en moet u er alsnog belasting over betalen. U doet er daarom verstandig aan om – als u de financiële mogelijkheden daartoe heeft – ook werkelijk liquide middelen opzij te zetten ter grootte van de jaarlijkse toevoeging aan de oudedagsreserve.

  • Let op tijdig terugvragen btw op zonnepanelen

    Let op tijdig terugvragen btw op zonnepanelen

    Heeft u in 2019 zonnepanelen aangeschaft? In dat geval kunt u de btw op de aanschafprijs van de panelen en op de installatiekosten terugvragen bij de Belastingdienst. Sinds vorig jaar geldt hiervoor een uiterste termijn. Sindsdien moet u de btw-teruggaaf namelijk aanvragen binnen zes maanden na afloop van het jaar, waarin u de zonnepanelen hebt aangeschaft. Heeft u de panelen in 2019 gekocht, dan kunt u de btw dus nog tot 1 juli 2020  terugvragen.

  • Stort tijdig premie stakingslijfrente voor aftrek in 2019

    Stort tijdig premie stakingslijfrente voor aftrek in 2019

    Heeft u uw onderneming in 2019 gestaakt en wil u in dat jaar de stakingslijfrentepremieaftrek claimen? Zorg er dan voor dat u de premie op tijd betaalt. ‘Op tijd’ wil hier zeggen dat u de lijfrentepremie uiterlijk vóór 1 juli 2020 hebt betaald. U mag de stakingslijfrentepremie dan in mindering brengen op het inkomen in het stakingsjaar 2019. De aftrek is wel gemaximeerd. De hoogte hangt onder meer af van de uw leeftijd op het stakingsmoment en de mate van eventuele arbeidsongeschiktheid. Ook is de ingangsdatum van de lijfrente-uitkeringen hiervoor van belang en of de staking al dan niet het gevolg is van het overlijden van de ondernemer.

Diensten van ADIZ

U kunt ADIZ zien als een verlengstuk van uw bedrijf. Onze dienstverlening is er volledig op gericht u te ontzorgen op alle aspecten rond administratieve en fiscale zaken. U leest hier meer over onze diensten.

Verzorgen van financiële administratie

Wilt u het verzorgen van uw financiële administratie geheel of gedeeltelijk uitbesteden? Dat kan prima bij ADIZ.

Verzorgen van salarisadministratie

De verzorging van de loonadministratie voor u als ondernemer en ook voor uw personeel is bij ADIZ in goede handen.

Doen van fiscale aangiften

Uw aangiften omzetbelasting, loonheffingen, inkomsten- en vennootschapsbelasting verzorgen wij ook.

Verzorgen financiële rapportages

Heldere rapportages over verschillende financiële indicatoren geven u inzicht in de ontwikkelingen van uw bedrijf.

Automatiseren van administraties

Wij helpen u bij het opzetten van een efficiënte automatisering van uw administratie en online boekhouding.

Begeleiden van startende ondernemers

Wilt u een eigen bedrijf starten en heeft u behoefte aan wat extra begeleiding? ADIZ is ook uw sparring partner.